Autor Tema: White balance, pomoc  (Pročitano 1135 puta)

Boza48

  • Leptir
  • *****
  • Poruke: 998
  • Zoran Bozovic
    • nema
White balance, pomoc
« poslato: 22.Mar. 2014, 13:00:56 »
Drugari, evo ovako:
Ja slikam leptire, iskljucivo nocu, sa dva dodatna blica, u manuel modu.
U Nikonovom settingu, imam sledece opcije;
- "Flash", to je 5500 Kelvina, kad otvorim sliku u ACR, temperatura je sve samo nije 5500?
- "Preset", na sivom kartonu, opet ista prica.
- bilo koji seting, ista prica.
- svi ostali setinzi su na "normal" da mi Nikom nebi radio sta on hoce, dzaba!
Ima li neko pojma sta se desava?

Ja (Milose) zato i drzim lampu na stolu koji je obojen neutralno sivim polikolorom.
Onda bar imam sivu referencu da podesim boje par-exelans. Ali, kad je insekt na listu, ili kori drveta, ili na zemjli, eto problema.



Jer, slike na sivom su ruzne, ne prikazuju ambijent, itd.

Sto se tice ambijenta, slikanja insekata na "biljci-domacinu", to je tek zavrzlama.
Izgubio sam link za clanak jednog Engleza, koji slika vec 40 godina i njegov rezime je
u najmanju ruku neprijatan.

On tvrdi da je tek oko 20% slika insekata snimio na Biljci domacinu.

Pa, ako je leptir slikan na travi, a njegova biljka je hrast, na primer, onda moje slike,
na sivoj podlozi bar nikog ne varaju.

Pozdrav, Boza

 




jozi

  • Ovlašćeni pristup
  • Leptir
  • *
  • Poruke: 1841
  • Večiti student biologije
    • Zaštita prirode
Odg: White balance, pomoc
« Odgovor #1 poslato: 19.Apr. 2014, 21:14:59 »
zato i drzim lampu na stolu koji je obojen neutralno sivim polikolorom. Onda bar imam sivu referencu da podesim boje
Jer, slike na sivom su ruzne, ne prikazuju ambijent

Šta znači da su slike na sivom? Šta znači siva referenca? Šta je to slikati sivom "neutralnom" lampom? U pitanju je neki fotografski sleng? Molim prevod za nas ostale smrtnike...


Boza48

  • Leptir
  • *****
  • Poruke: 998
  • Zoran Bozovic
    • nema
Neutralno sivo.
« Odgovor #3 poslato: 23.Apr. 2014, 10:30:47 »
Sad me grize savest sto ovako otaljavam Vasa pitanja.
Zato: Sivo, sivo, sivo....

Dva osnovna zakona/zahteva u dokumentarnoj (i vecini ostalih zanrova), su tacna ekspozicija i
verno registrovane boje.
EKSPOZICIJA:
Svi fotoaparati mere svetlo/ekspoziciju tako sto reflektovano svetlo, sa Vaseg objekta, nezavisno od toga dali snimate sneg ili crnu macku, svode na 18%. Sta to znaci?
Beli sneg, sveden na 18% znaci da fotoaparat "vidi" sneg kao da "gleda" sivi karton  (takozvani
Kodak sivi karton, koji, svetlo kojim je osvetljen, reflektuje samo 18%). Posto beli sneg
reflektuje 90% svetla (manje, vise), snimak ce biti "debelo" podeksponoran ili taman.
Isto vazi i za crnu macku; macka reflektuje oko 2 do 5% svetlosti, pa ce snimak biti,
ovog puta, "debelo" preeksponiran, odnosno preosvetljen.

Jedino, kada snimate objekat koji reflektuje 18% svetla, kojim je osvetljen, dobicete tacnu
ekspoziciju, odnosno ispravno osvetljen snimak. Skoro svaki aparat ima mogucnost da Vam
prikaze snimak koji ste napravili. "Odokativno" cete odmah videti dali je snimak, manje, vise,
ispravno eksponiran ili nije. Ako imate mogucnost da vidite "Histogram" snimka, jos bolje.
On ce Vam pokazati dali je snimak O.K. ili ne.

Pogledajte ovaj sajt:

http://www.digitalcameraworld.com/2012/10/17/what-is-a-histogram-discover-the-secret-to-perfect-exposure/3/

Sta uraditi ako vam je snimak mnogo taman ili mnogo svetao?
KOMPENZACIJA/KOREKCIJA  EKSPOZICIJE (Exposure compensation)

Vecina aparata ima ovu opciju. Ako Vam je snimak suvise svetao, aktivirajte ovu opciju i
stavite -1/2 do -1 (minus). Ako Vam je snimak taman, stavite +1/2 do +1 (plus).

Dokgod Vam je objekat (i okolina) jasne (ne mutne ili prejake) zelene, crvene ili plave boje (tamno plavo nebo), dotle ce vam ekspozicije biti ispravne.

Naravno, ovo su osnove; postoje mnogo tacniji postupci za korekciju ekspozicije, ali to
napredniji amateri vec znaju.

Jozi pita: "kakav sivi stol, o cemu se radi?".
Stol na kome ja slikam, nocu, je ofarban neutralnom, sivom bojom, koja reflektuje (manje vise)
18% svetla, od blica (pa noc je, zar ne).

Kad u nekom foto editoru otvorim sliku, PRVO STO RADIM jeste da aktiviram opciju "Levels".
U toj opciji, meniju, obicno postoje tri kapaljke/pipete.
"Crna", "siva/neutralna" i "bela".
Ja izaberem "sivu" kapaljku i onda kliknem, negde pored leptira ili bube, na sivu boju mog stola. Ja kazem aparatu "izmeri mi svetlo sa ove, 18% refl. povrsine", a posto aparat, tacku koju sam mu oznacio, vidi kao 18% refleksije, on ce SIVU BOJU MOG STOLA ispravno
registrovati.
Posto vecina leptira i buba (sa retkim izuzecima) ima, istovremeno,  tonove od tamnih do svetlih, moj snimakce biti ispravno eksponira.

Potpuno beo leptir ili crna buba, ce zahtevati da uradim korekciju, tako sto cu mali klizac u
"Levels", povuci u desnu ili levu stranu, da snimak potamnim ili osvetlim (kad vec nisam uradio
korekciju prilikom snimanja).

Toliko o "sivom stolu".

VERNE BOJE:
Slikanje pod suncem, bez oblaka, dace plavicati ton celoj slici. Resenje: UV ili Skylight filter.
Slikanje pod suncem, sa mestimicnim oblacima, dace verne boje.
Slikanje pod oblacnim nebom ce, opet, dati sivkaso/plavi ton, celoj slici. Resenje: kao pod 1.

Ovo se zove "color cast" i moze da se koriguje u svakom foto editoru.

Ono sto je UVEK problem, jeste kad se letir, buba ili nesto drugo, nalazi na zelenom listu
li nekoj drugoj jasnoj boji/povrsini.

Osvetljen zeleni list reflktuje, razbacuje, svoju zelenu boju, svuda okolo, pa i na objekat
koji snimamo, pa ce i objekat manje ili vise da "pozeleni". Ovo vazi i za ostale boje pozadine.
Vi to do sada verovatno niste ni primetili, ali pogledajte Vase snimke pazljivo, pa cete videti
ovo o cemu pricam.
Sta je lek?
1. U editoru mozete da menjate boju celog snimka ili samo selekcije, dok nemate utisak da
Vas objekat ima ispravnu boju.
2. "circular polarising filter", ne pitajte me kako radi, komplikovano je, ali najcesce pomaze.
    Nevolja je sto je ovaj filter taman pa zahteva od aparata ili da otvori blendu ili produzi
    ekspoziciju dva puta.

Sad je, valjda, jasno zasto slikam na sivom stolu; nemam "color cast", a imam referentnu
neutralno sivu boju, za ispravno odredjivanje boje.
Posto se i siva boja reflektuje, malo mi razvodni boje, ali to se u editoru lako kompenzuje. Zato se koristi opcija "Vibrance", koju ima Photoshop a ne "Hue-saturation". Razlika je u tome sto "Vibrance" opcija malo potamni/zasiti boje a "Hue-saturation" osvetljava, intenzivira boje.

Ako sam pomogao, dobro, ako nisam, na Internet pa citajte tutorijale!

















« Poslednja izmena: 23.Apr. 2014, 10:41:16 Boza48 »

jozi

  • Ovlašćeni pristup
  • Leptir
  • *
  • Poruke: 1841
  • Večiti student biologije
    • Zaštita prirode
Odg: White balance, pomoc
« Odgovor #4 poslato: 23.Apr. 2014, 13:57:45 »
bez uvrede, pretpostavka je da ko god se bavi fotografijom, mora da savlada osnove.

Hvala na detaljnom odgovoru. Korisno mi je što se teorije tiče, ali ovo o čemu pišete u nastavku zove se post-processing (nešto što su nekada pravi fotografi prezirali a zvalo se retuš ;)) i nema veze sa real-time fotografijom. Ili možda grešim? PS je danas posebna oblast, ako se ne varam čak i posebna umetnička grana, CGI-ja i svega.
Naravno, nemojte me krivo shvatiti, veliki sam "fan" PS-a, i u njemu znam dosta stvari da uradim. NIKO u fotografiji danas ne ostavlja svoje "raw" fotografije neobrađene. Neki čak i preteruju u tome, ponekad se i sam uhvatim u tome da sliku "prepravljam" na nešto što u realnosti nisam slikao. PS je magija 8)

Osim toga, ima nas nekoliko koji se ne bave "laboratorijskim" slikanjem. Ništa nije bolje od realne sunčeve svetlosti. Kad je nema, naučili smo se na blic. Ali većina nas radi primitivnim načinima i tehnikom, pa slike "spržimo", odeksponiramo i slično. Prvi put imam aparat (iako kompaktni) koji radi sve samo ne što ja hoću, pre svega jer ima previše podešavanja (white balance, shutter, sensivity, i da: aparat ima čak i histogram!) a ja nemam pojma kako šta radi. Dešava se da slikam seriju slika a na kraju SVE neuspele, zbog pre-settinga koji sam slučajno na terenu uključio. Tek tada radi PS. Ali obično idem sa 2-3 aparata i to spasi celu situaciju...

(Naravno na terenu se uvek žuri, negde se teškim mukama stiže, a uslovi nisu idealni - naročito sada u proleće zna da bude promenljivo, pa da kreneš u suncu a zadesi te vetar ili oblak...)

Sramota ili ne, veliki sam neznalica. Ali fotografija nije nešto što se uči za dva dana. To znate i vi a znam i ja. Fotografišem negde od 1986. godine (uh kako vreme leti), imam još tu prvu "Smenu" s kojom sam tada kao osnovac ispucao svoj prvi film - a na njemu nije bilo ničega :D

Ja se nebih previše nervirao da nas u priodnjačkoj fotografiji ima dibidusa, pre bi me mučilo koliko njih sada slika skupom i kvalitetnom tehnikom, a da nema pojma nit ga interesuje nešto, a slike koje se prave su prava sramota...
« Poslednja izmena: 23.Apr. 2014, 14:18:07 jozi »